Projekt salonu fryzjerskiego

Projekt salonu fryzjerskiego


Przestrzeń salonu równie istotna jak jakość świadczonych usług

Przemyślana aranżacja wnętrza wymaga zorganizowania danego miejsca zarówno pod kątem estetycznym jak również pod kątem bezpieczeństwa. Umiejętne połączenie obu aspektów wróży sukces przedsięwzięcia, szczególnie jeśli specyfika działalności opiera się na świadczeniu usług. Projektując salon fryzjerski powinniśmy zadbać o wszelkie elementy mogące mieć wpływ na ostateczny jego wygląd i dążąc do zaspokojenia potrzeb klientów, nie zapominać o komforcie pracy fryzjerów.

Wizerunek tworzy miejsce

Zanim wybierzesz kolor ścian, rozplanujesz strefy i zrobisz pierwsze zamówienie, wyjrzyj za okno swojego salonu (lub jeśli jeszcze nie jest twój, spójrz na niego z boku) i zastanów się nad otoczeniem i możliwościami jakie przed tobą otwiera oraz jakich potencjalnych klientów możesz przyciągnąć. Wystój powinien być projektowany z myślą o komforcie klienta i wynikać z lokalizacji (charakter budynku, usytuowanie, konkurencja) oraz wielkości pomieszczenia. Inaczej wygląda salon w centrum handlowym, a inaczej w kamienicy na starym mieście. Od tego, gdzie znajduje się salon będzie także zależał profil klientów, którzy na początku do ciebie zajrzą, a warto pamiętać, że budowanie wizerunku salonu klient rozpoczyna na długo przed umówieniem się na wizytę.

Projektuj z pomysłem

Jeśli nie planujesz wielkiego remontu, a chcesz stworzyć ergonomiczny salon, sprawdź jakie możliwości daje ci sama przestrzeń – czy lokal jest ustawny, kiedy masz najwięcej światła dziennego, gdzie znajdują się gniazdka i dopływ wody oraz co ewentualnie można by zmienić, aby jak najlepiej wykorzystać wybrane miejsce. Rozstaw foteli, dobór luster, wielkość okien, meble i kolorystyka powinny ze sobą współgrać i tworzyć jednolitą przestrzeń, w której zarówno klient poczuje się komfortowo, jak i pracownicy będą mogli bezproblemowo wykonywać codzienne obowiązki.

Światło to podstawa

Jednym z ważniejszych aspektów, jakie w salonie fryzjerskim należy wziąć pod uwagę jest oświetlenie, które tworzą zarówno naturalne promienie światła jak i sztuczne światło wewnątrz budynku. Jeśli mamy okna i zależy nam na widnym salonie, musimy sprawdzić, jakie usytuowanie foteli i luster będzie korzystne – nie jest komfortowo, gdy razi nas odbijające się słońce i też nie najlepiej, gdy zupełnie nie potrafimy z niego korzystać. Należy tak zaaranżować wnętrze, aby dobrze eksploatować światło naturalne, ponieważ jest ono najbardziej pożądane. Mając do dyspozycji oświetlenie sztuczne, starajmy się je rozproszyć i możliwie zbliżyć do światła dziennego. Szczególnie docenimy ten wybór farbując włosy, dobierając odcienie i wówczas, gdy klient nie jest zdecydowany co do (koloru) fryzury i decyzję podejmuje w salonie. Nienaturalne światło może sprawić, że jego wyobrażenie będzie rozbieżne z tym jak jest naprawdę, a stąd już blisko do niezadowolenia.

Rozplanuj strefy

W dużych salonach można pozwolić sobie na więcej swobody i odseparowanie stref, w mniejszych przestrzeniach trzeba sobie radzić i sprytnie łączyć oraz dzielić miejsca. Bez względu na wielkość i wystrój salonu, wszędzie spotkamy strefy: poczekalni, recepcji, myjni, toalety, stanowisk fryzjerskich, labor, socjalną z tą różnicą, że w mniejszych salonach niektóre będą ze sobą połączone a w jeszcze innych zorganizowane tak, że elementem jednej jest druga.

Strefa poczekalni często łączy się z recepcją – obszar, z którym klient styka się na samym początku dobrze, aby był wyposażony w miejsce do siedzenia (sofa, kanapa), czasopisma, ulotki, wieszaki oraz opcjonalnie coś słodkiego i jeśli możemy sobie na to pozwolić –  ekspres do kawy.

Strefa myjni jest miejscem, do którego trafia klient ze strefy poczekalni. Może znajdować się w oddzielnym pokoju, może też być wydzielona z części głównej salonu, ważne jednak, by tak ją usytuować, aby nie przeszkadzała to podczas pracy w innych strefach. Dbając o komfort klientów dobrze osłonić tę strefę, oddzielić myjki, aby ułatwić dostęp do klienta umieszczając w zasięgu ręki fryzjera wszelkie niezbędne kosmetyki do mycia i pielęgnacji włosów.

Strefa stanowisk fryzjerskich to największa i zarazem najważniejsza część salonu – w niej fryzjer i klient przebywają najdłużej, dlatego też bardzo istotne jest zadbanie o maksymalną funkcjonalność elementów.  Stanowiska fryzjerskie powinny znajdować się o w odpowiedniej odległości od siebie, aby zapewnić wygodę fryzjerom, a klientowi pozwolić na swobodną rozmowę. Typ konsolet najlepiej dopasować do charakteru wnętrza – zarówno wyspowe jak i montowane do ściany zdadzą egzamin, gdy będą współgrały z resztą. Ważne jest, aby znalazła się półka, był dostęp do gniazdek oraz podnóżek, jeśli konsoleta tego nie gwarantuje, należy dodatkowo o to zadbać.       Niezwykle istotna jest szafka z przegrodami (lub wózek na kółkach) i uchwytami, która pomieści wiele różnych najbardziej potrzebnych akcesoriów i będzie można z niej korzystać bez problemów przez cały czas pracy. Zapewniając komfort fryzjerom, należy pamiętać także o kliencie i zaopatrzyć salon w dobre fotele. Wygodne w ciemnych barwach i wyposażone w pompę hydrauliczną okazują się być najbardziej funkcjonalne, nie widać zabrudzeń i można regulować wysokość w z siedzącym klientem. Oparcie powinno dawać komfort ale nie być zbyt wysokie.

Należy pamiętać, że wyposażenie salonu fryzjerskiego powinno być odporne na uszkodzenia mechaniczne.

Strefa labor nie jest konieczna, ale warto zadbać o wydzielenie miejsca na przechowywanie i mieszanie farb oraz innych kosmetyków. Dobrze jest także wygospodarować miejsce dla pracowników, może być to osobna strefa socjalna, może być zapleczowy pokój, ważne, aby mieli swój kąt.

Elementy pomocnicze

Wybierając styl, w jakim będzie urządzony salon, warto sugerować się nie sezonową modą, ale tym, co będzie zgodne z jego charakterem oraz ułatwi nam pracę. Bez względu na to, czy wybierzemy styl retro, glamour, modern, minimal czy boho, starajmy się zaangażować stonowane ciepłe kolory, które służą wyciszeniu i relaksowi – wszak w salonie fryzjerskim klienci nie tylko chcą zrobić porządek z włosami ale także złapać oddech, porozmawiać i odpocząć. Warto też zadbać o taką podłogę, która będzie z materiałów łatwo zmywalnych i najlepiej w monochromatycznym kolorze (ciemnym) –  nie będzie widać  na nim zabrudzeń i włosów, które zostają nawet przy częstym zamiataniu.

Diabeł tkwi w szczegółach

Niezależnie od usytuowania salonu, doboru kolorów, czy stylu, w jakim utrzymany jest salon, warto zadbać o szczegóły tworzące klimat i naszą relację z klientem. Szklana kula z cukierkami ucieszy nie tylko dzieci – dorosłym na pewno spodoba się pomysł takiego poczęstunku nawet gdy dbają o linię. Jeśli mamy taką możliwość, zainwestujmy w ekspres do kawy i serwujmy ją w wolnej chwili. Dobrym pomysłem okazują się być także świeże kwiaty i świeczki. Należy być ostrożnym jeśli chodzi o kadzidełka, zapachy z odświeżaczy, ponieważ mogą drażnić, a w połączeniu z innymi kosmetykami używanymi w salonie okazać się być zbyt intensywne.

Bądź zawsze o krok dalej

Człowiek – nawet najlepiej zorganizowany, bywa zawodny, dlatego też dobrze jest wspierać się nowoczesnymi rozwiązaniami i korzystać z dobrych narzędzi, które pomagają lepiej funkcjonować salonowi: pracować wydajniej, oszczędzać czas i sprawniej komunikować się z klientami. Systemy do zdalnej obsługi klienta i zarządzania salonem pracują dla nas i za nas o każdej porze, co więcej – sami klienci poszukują przyszłościowych rozwiązań na miarę ich potrzeb. Kiedy czas odgrywa ważną rolę, nie ma miejsca na przypadkowe działania, dlatego warto pomyśleć o czymś, co jest sprawdzone i dobre tak dla nas jak i naszych klientów. Mierz wyżej, niż inni – wyrzuć stary zeszyt, zamień telefon na narzędzia internetowe i obserwuj powodzenie tego przedsięwzięcia. Nowoczesny salon ma nie tylko świetną obsługę, profesjonalny sprzęt i dobre kosmetyki, ale także potrafi odnaleźć się na rynku, gdzie internet jest głównym narzędziem komunikacji i wykorzystać go do realizacji własnych celów.

Obecnie kompleksowa obsługa klienta nie oznacza tylko zaspokojenia jego potrzeb w danej dziedzinie usług, ale też wyjście naprzeciw oczekiwaniom nie zawsze wyrażonym wprost, mającym duży wpływ na ocenę nas jako usługodawców. Poza oczywistą jakością wykonywanej pracy, klient zwraca uwagę na wiele drobnych, pozornie mało znaczących aspektów takich jak: atmosfera w salonie, jego wystrój, lokalizacja, kontakt z obsługą. Spójna koncepcja tworzy charakter salonu – dlatego jeśli nasz ma być miejscem wyjątkowym, zadbajmy o szczegóły, które konkurencji mogą wydać się mało istotne.

Verification

Categories